ÖDEV

Sayın veli,

Ev ödevleri, öncelikle okulda öğrenilen bilgi ve yaşantıların kalıcılığını sağlamak veya bu bilgi yaşantıları genişletmek amacıyla öğretmenler tarafından öğrencilere verilmektedir.

Aynı zamanda ödevler; öğrencide sorumluluk geliştirir,başarısını artırır ve içdisiplin geliştirmesine yardımcı olur.Çocuk ödev yoluyla edindiği bilgi ve beceriler ışığında özgün çalışmalar gerçekleştirme fırsatı bulur.İster akşam yaşanan ev ödevi savaşları olarak,ister her gece yaşanan gerilimler olarak tanımlansın; pek çok anne-baba çocuğunun ödev yapma alışkanlığı olmadığını düşünmektedir.

Çocuklar,çoğunlukla eve ödevle gelirler.Evde yapılacak bu çalışmalar için de belirli bir zaman ayırmak önemlidir.Bu çalışmanın karşısına dikilen en önemli engellerden biri başlayamamaktır.Kimi çocuklar, ödevlerine doğrudan başlar,istekle çalışır ve bitirirler.Kimi çocuklar ise ödevlerine yönelmede giderek artan bir ilgi ve çaba gösterir.Eski alışkanlıkların da etkisiyle daha geç sonuca varırlar.           Kimileri ise, bir türlü ödevine başlamayan,eğlenen,ancak zamanın daralması sonucu zorlama ve uyarmalarla harekete geçen çocuklardır.Ancak unutmamak gereken nokta, okuldan geldikten sonra biraz dinlenmeye onların da ihtiyaçları olmasıdır.

Anne-babaların çoğu, ödev yapma sisteminin içinde 3 farklı katılımcının olduğunun farkında değildirler.Anne-baba, öğretmen ve çocuk ödev yapma sisteminin sorunsuz sürdürülebilmesi için herkesin üzerine düşen görev ve sorumlulukları yerine getirmesi gerekmektedir.

Öğrencinin gelişimi, öğrenme becerileri,dikkatini yoğunlaştırma ve sürdürme becerisi yaşına uygun mu, ders çalışma motivasyonu nasıl, çalışma disiplinini etkileyen nedenler nelerdir incelemek gerekir.Eğer zekasında,öğrenmesinde ve dikkat becerilerinde sorun yoksa tek başına çalışma disiplinini kazanabilir.Ancak bu alanlarda sorun yaşayan bir çocuğun özel eğitim desteği alması,birlikte ders çalışılması gereklidir.

Peki ebeveynler olarak hiç mi karışmayacağız ?

Temelde yapmamız gereken çocuklarımıza rehber olmaktır.Elbette hiç çalışma alışkanlığı olmayan bir öğrenci için ilk başlarda yanında olmak yararlı olacaktır.Ancak bu sürenin uzamaması çok önemlidir.

Ödev yapma alışkanlığını çocuklarımıza aşılayabilmemiz için öncelikli olarak çocuğa niçin ödev yapılması gerektiğinin ve tamamlamanın neden önemli olduğunun onun anlayabileceği bir dille açıklanması gerekir.Çünkü çocuklar bunu kavramadıklarında ders yapmamak için kendilerince mantıklı sebepler bulup, “ Ben zaten bunları biliyorum, bunu yapsam bana ne faydası olacak ki ! “ gibi yorumlarda bulunup bu konuda sizinle gereksiz tartışmalara girebilirler.

Veliler olarak neler yapabiliriz ?

  • Okuldan eve geldiğinde, bir saat kadar dinlenmeye zaman ayırın.Bunun 10 dakikasını, birlikte sohbet ederek geçirmeye çalışın.
  • Çalışma alanı oluşturun.Masa başında, dik oturarak, sessiz bir ortamda çalışmasını sağlayın.
  • Dikkatini dağıtan eşyaları ortadan kaldırın. Afiş,poster, oyuncak vb.
  • Ödevi bir düzene oturtun. Zamanını planlaması için bir çizelge hazırlayın.Her gün aynı saatte ödeve oturmasını sağlayın.
  • Eğitimin ve ödevlerin önemli olduğunu düşündüğünüzü gösterin.Her akşam bitirdiği ödevleri size göstermesini isteyin.Çabası için onu takdir edin.Günlük ödevlerinin ne olduğunu öğrenmeyi alışkanlık haline getirin.
  • Eğer çocuk ödevin tümünü yapmakta zorlanıyorsa, o zaman ödevi küçük parçalara ayırın.
  • İyi bir model olun. Çocuklarınız sizi okurken yeni bilgiler öğrenirken görsünler.
  • İlgi gösterin. Veli toplantılarına katılın,gösterilerini izleyin.
  • Verilen ev ödevlerini takip edin.
  • Yardım için hazır olduğunuzu çocuğunuza hissettirin.
  • , ve 2. Sınıflarda ödevlerine destek verin.Daha büyük sınıflarda, ödevini kendisi bitirdikten sonra yapamadıklarını size sormasını söyleyebilirsiniz.
  • Çocuğun ödev yapma zamanında TV vs. açık olmamasına dikkat edin.TV izleme zamanını kontrol altına alın.
  • Ödevlerini yapmayın yol gösterin. Fazla yardım edilen çocuklar sorumluluk alma alışkanlığı kazanamaz ve sorumluluklarını başkalarının üzerine yıkma davranışını alışkanlık haline getirebilirler.Yardım veren kişi yanlarında olmadığında başaramayacakları hissine kapılıp çabuk vazgeçen, yapamadıklarında ağlayan,problem çıkaran çocuklar haline gelebilirler.
  • Çocuğunuz yaptığı ödevleri okula götürmede sık sık unutkanlık yaşıyorsa  odasında “ ödev koyma köşesi “ oluşturabilirsiniz.Akşamdan  ödevlerini oraya bırakma ve sabahtan oradan alma alışkanlığını zamanla kazanacaktır.
  • Ödev yapmadığında çocuğa hakaret etmek,aşağılayıcı sözlerle ceza vermek yerine; ödev yapmama davranışının sonucuyla ( öğretmenine mahcup olma,arkadaşlarının yanında kendini kötü hissetme vb.) ertesi gü kendisinin karşılaşacağını hatırlatın.

 

Sonuç olarak,sizler çocuğunuzun okul yaşamına olumlu yönde katkı sağlayabilecek temel karakterlersiniz .Gerçekçi beklentiler içinde olun,çocuğunuzun çabalarını destekleyin.Öğretmenle etkili bir iletişim kurun.Gerektiğinde okulumuzun Psikolojik Danışma ve Rehberlik biriminden yardım alın.